Hem > Kundservice > Vanliga frågor och svar
Vanliga frågor och svar
Här har vi sammanställt vanliga frågor och svar om WiSec och våra andra produkter.
WiSec Teknik
- Ni skriver att WiSec är helt trådlöst. Innebär inte det att säkerheten i WiSec är sämre än för trådbundna larm?
- Jag har hört att många får problem med sina larm när de inför IP-telefoni. Fungerar WiSec även om vi har IP-telefoni?
- Vi har inget telefonjack. Fungerar WiSec ändå?
- Vi tittar på olika personsäkerhetslarm för vår organisation. En av era konkurrenter har en lösning som innebär att man måste ladda larmknapparna minst en gång i veckan. Hur fungerar era trådlösa larmknappar när det gäller laddning?
- Jag fattar inte, ni säger att ni inte har några centralenheter. Hur funkar det?
Cassius Hemlarm och Telesafe
- Jag har sedan tidigare ett Cassius Hemlarm som jag har köpt av er. Nu har jag fått IP-telefoni och larmet fungerar inte alltid. Vad gör jag åt detta?
- Jag har en Cassius TeleSafe som jag har köpt av er. Nu har jag fått IP-telefoni och undrar om TeleSafe fortfarande fungerar.
WiSec Teknik
Ni skriver att WiSec är helt trådlöst. Innebär inte det att säkerheten i WiSec är sämre än för trådbundna larm?
Vissa anser att trådlösa larm inte är lika säkra som trådbundna, men vi håller inte med. Det gällde en gång i tiden när den trådlösa tekniken var ny, men inte nu längre. Det går till exempel inte att störa ut en WiSec-säkerhetslösning utan att WiSec övervakning upptäcker detta och larmar. Vi kan också använda oss av flera oberoende mobiloperatörer samtidigt i en och samma WiSec-installation för att maximera säkerheten. Tänk också på att ett trådbundet larm utan övervakning inte varnar alls om nånting går sönder eller någon klipper av "rätt" sladd.
Jag har hört att många får problem med sina larm när de går över till IP-telefoni. Fungerar WiSec även om vi har IP-telefoni?
Ja, ni kan ha vilken telefonilösning ni vill, ni kan till och med vara helt utan. WiSec funkar alltid eftersom WiSec inte använder sig av fast telefoni.
Vi har inget telefonjack. Fungerar WiSec ändå?
Ja, se föregående fråga.
Vi tittar på olika personsäkerhetslarm för vår organisation. En av era konkurrenter har en lösning som innebär att man måste ladda larmknapparna minst en gång i veckan. Hur fungerar era trådlösa larmknappar när det gäller laddning?
Våra larmknappar drivs av små knappcellsbatterier som räcker i 3 år. Vi övervakar alla era larmknappar och ser till att skicka ut nya larmknappar till er när batterierna börjar ta slut. Som sagt, det ska vara enkelt för kunden.
Jag fattar inte, ni säger att ni inte har några centralenheter. Hur funkar det?
Bra fråga. Det är faktiskt ganska genialt, vi skulle kunna prata länge om teknik och hur det funkar. Men det allra mest geniala är egentligen själva idén om att kunden inte ska behöva veta det här. Vi tycker att mobiloperatörerna gjorde rätt när de bestämde sig för att själva ansvara för mobilmasterna istället för att skicka med en till varje abonnent. Vi försöker tänka likadant.
Cassius Hemlarm och Telesafe
Jag har sedan tidigare ett Cassius Hemlarm som jag har köpt av er. Nu har jag fått IP-telefoni och larmet fungerar inte alltid. Vad gör jag åt detta?
Cassius Hemlarm kan ha problem med vissa IP-telefonileverantörer. Det bästas sättet att åtgärda detta är att komplettera larmet med en WiSec Adapter så att det fungerar med WiSec. Då behöver man inte använda fast telefoni alls och problemet är ur världen. Larmet funkar precis som tidigare, men du får större möjligheter att välja till vilka mottagare larmen ska skickas. Du kan fortfarande koppla larmet till larmcentral med WiSec.
Jag har en Cassius TeleSafe som jag har köpt av er. Nu har jag fått IP-telefoni och undrar om TeleSafe fortfarande fungerar.
Cassius TeleSafe kan ibland ha problem med vissa IP-telefonileverantörer. Lösningen är att byta till Wisec TeleSafe som funkar med alla typ av fast telefoni. Du får också bättre möjligheter att göra inställningar för TeleSafe i WiSec WEB. Dessutom får du en lägre totalkostnad med WiSec TeleSafe.